Dodatek č. 2 od 1.9.2016
Dodatek k ŠVP ZV č. 2
Název školního vzdělávacího programu:
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání
ŠKOLA POLEVSKO – KLÍČ K VĚDOMOSTEM
Škola: Základní škola a Mateřská škola Polevsko, p.o., okres Česká Lípa
|
|
Ředitelka školy: Mgr. Elena Průchová
|
|
Koordinátor ŠVP ZV: Mgr. Elena Průchová
|
|
Platnost dokumentu: od 1. 9. 2016
|
|
Dodatek k ŠVP ZV č. 2 byl projednán pedagogickou radou dne 27. srpna 2016 a zapsán pod č.j.: ZŠMŠPol/131/2017
|
|
V Polevsku 28. srpna 2016
…………………………………………………….. Mgr. Elena Průchová, ředitelka školy |
|
|
|
1. Úvod
Tento dodatek upravuje Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Škola Polevsko – klíč k vědomostem na základě změn v legislativě; tj. na základě novely školského zákona č. 82/2015 Sb., vyhlášky č. 27/2016 Sb. a RVP ZV 2016.
Současně také dochází ke změně terminologie v souladu s právními předpisy. Jedná se především o náhradu označení žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním. Platným termínem je žák s přiznanými podpůrnými opatřeními nebo žák s podpůrnými opatřeními prvního až pátého stupně.
Dodatek upravuje:
- Kapitolu 4. - Učební plán pro 1. stupeň základní školy v části Jazyk a jazyková komunikace
- Kapitolu 6.3 - Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a mimořádně nadaných
2. Učební plán pro 1. stupeň základní školy
Vzdělávací předmět Český jazyk a literatura má v upraveném RVP ZV na 1. stupni sníženou minimální časovou dotaci o dvě hodiny (z 35 na 33 hodin), o které byla navýšena disponibilní časová dotace. Tyto 2 hodiny disponibilní dotace naše škola využije pro posílení časové dotace vzdělávacího předmětu Český jazyk a literatura. Vzdělávací obsah předmětu se nemění.
Zároveň je možné tuto disponibilní časovou dotaci využít pro předmět speciální pedagogické péče, jsou-li tato podpůrná opatření doporučena žákovi školským poradenským zařízením a písemně odsouhlasena zákonným zástupcem žáka.
Vzdělávací oblasti |
Vzdělávací obory
|
1. STUPEŇ |
|||||||
Ročník |
|
||||||||
|
Názvy vyuč. předmětů: |
zkratka předmětu |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
celkem |
disp. |
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk |
ČJ |
8+1 |
7+2 |
7+2 |
6+2 |
5+2 |
33 |
9 |
Anglický jazyk+ Anglická konverzace |
AJ AK |
|
|
3 |
3 |
3 |
9 |
|
|
Hravá angličtina |
HA |
0+1 |
0+1 |
|
|
|
0 |
2 |
|
Matematika a její aplikace |
Matematika |
M |
4 |
4+1 |
4+1 |
4+1 |
4+1 |
20 |
4 |
Člověk a jeho svět |
Prvouka |
PRV |
1+1 |
2 |
2 |
|
|
5 |
1 |
Vlastivěda |
VL |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
|
|
Člověk a příroda |
Přírodověda |
PŘ |
|
|
|
2 |
2 |
4 |
|
Umění a kultura |
Hudební výchova |
HV |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
|
Výtvarná výchova |
VV |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
7 |
|
|
Člověk a svět práce |
Pracovní činnosti |
PČ |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
5 |
|
Člověk a zdraví |
Tělesná výchova |
TV |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
10 |
|
Informační a komunikační technologie |
Informatika |
INF |
|
|
|
|
1 |
1 |
|
|
Součet hodin |
|
|
|
|
|
|
104 |
14 |
|
Celkem |
|
21 |
22 |
24 |
25 |
26 |
118 |
|
3. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Žákem se speciálními vzdělávacími potřebami je žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opatření se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti člení do pěti stupňů.
Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení, pro tyto žáky škola zpracovává individuální vzdělávací plán (IVP).
- Pojetí vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
Při plánování a realizaci vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními je třeba mít na zřeteli fakt, že se žáci ve svých individuálních vzdělávacích potřebách a možnostech liší. Účelem podpory vzdělávání těchto žáků je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti. Pedagog tomu přizpůsobuje své vzdělávací strategie na základě stanovených podpůrných opatření. Závazný rámec pro obsahové a organizační zabezpečení základního vzdělávání všech žáků vymezuje RVP ZV. Podle ŠVP se uskutečňuje vzdělávání všech žáků dané školy. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování PLPP a pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro tvorbu IVP. PLPP a IVP zpracovává škola. Na úrovni IVP je možné na doporučení ŠPZ v rámci podpůrných opatření upravit očekávané výstupy stanovené ŠVP, případně upravit vzdělávací obsah tak, aby byl zajištěn soulad mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi žáků a aby vzdělávání směřovalo k dosažení jejich osobního maxima. K úpravám očekávaných výstupů stanovených v ŠVP se využívá podpůrné opatření IVP. To umožňuje u žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně podpory (týká se žáků s lehkým mentálním postižením) upravovat očekávané výstupy vzdělávání, případně je možné přizpůsobit i výběr učiva. K úpravám vzdělávacích obsahů stanovených v ŠVP dochází v IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně (týká se žáků s lehkým mentálním postižením). To znamená, že části vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů lze nahradit jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah některého vzdělávacího oboru lze nahradit obsahem jiného vzdělávacího oboru, který lépe vyhovuje jejich vzdělávacím možnostem. V IVP žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními třetího stupně (týká se žáků s lehkým mentálním postižením) a čtvrtého stupně lze v souvislosti s náhradou části nebo celého vzdělávacího obsahu vzdělávacích oborů změnit minimální časové dotace vzdělávacích oblastí (oborů) stanovené v kapitole 7 RVP ZV. Pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními spočívajícími v úpravě vzdělávacích obsahů může být v souladu s principy individualizace a diferenciace vzdělávání zařazována do IVP na doporučení ŠPZ speciálně pedagogická a pedagogická intervence. Časová dotace na předměty speciálně pedagogické péče je poskytována z disponibilní časové dotace. Při vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je třeba zohledňovat jejich specifika: problémy v učení – čtení, psaní, počítání; nepřesné vnímání času; obtížné rozlišování podstatného a podružného; neschopnost pracovat s abstrakcí; snížená možnost učit se na základě zkušenosti, pracovat se změnou; problémy s technikou učení; problémy s porozuměním významu slov; krátkodobá paměť neumožňující dobré fungování pracovní paměti, malá představivost; nedostatečná jazyková způsobilost, nižší schopnost číst a pamatovat si čtené, řešit problémy a vnímat souvislosti. Mezi podpůrná opatření, která se kromě běžných pedagogických opatření ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením osvědčují, patří například posilování kognitivních schopností s využitím dynamických a tréninkových postupů, intervence s využitím specifických, speciálně pedagogických metodik a rozvojových materiálů; pravidelné a systematické doučování ve škole, podpora přípravy na školu v rodině, podpora osvojování jazykových dovedností, podpora poskytovaná v součinnosti asistenta pedagoga.
3.2 Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP) žáka se SVP.
Plán pedagogické podpory (PLPP) sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učitelem konkrétního vyučovacího předmětu, případně s pomocí speciálního pedagoga. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním probíhají rozhovory s jednotlivými vyučujícími, s cílem stanovení metod práce s žákem, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Třídní učitel stanoví termín přípravy PLPP a organizuje společné schůzky s rodiči, pedagogy, vedením školy i žákem samotným.
S PLPP je prokazatelně seznámen žák, zákonný zástupce žáka a všichni vyučující. PLPP obsahuje popis obtíží žáka, stanovení cílů podpory a způsobů vyhodnocování naplňování plánu. PLPP škola vyhodnocuje, sleduje naplňování cílů nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření.
Individuální vzdělávací plán (IVP) zpracovává škola pro žáka od druhého stupně podpůrných opatření a to na základě doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ) a žádosti zákonného zástupce. IVP vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP). Obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem. IVP vyhodnocuje ŠPZ dvakrát ročně.
Na úrovni IVP je možné na doporučení ŠPZ v rámci podpůrných opatření upravit očekávané výstupy stanovené ŠVP, případně upravit vzdělávací obsah tak, aby byl zajištěn soulad mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi žáků a aby vzdělávání směřovalo k dosažení jejich osobního maxima.
V případě podpůrného opatření pro žáky od třetího stupně podpory bude pro tvorbu IVP využívána minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření stanovená v RVP ZV 2016.
- Zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Činnost výchovného poradce a metodika prevence vykonává ředitelka školy. Škola spolupracuje s PPP v České Lípě a Liberci, s SPC v Liberci.
4. Vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
Nadaným žákem se rozumí žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.
Za mimořádně nadaného žáka se v souladu s vyhláškou č. 27/2016 Sb. považuje žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých oblastech rozumových schopností.
Škola je povinna využít pro podporu nadání a mimořádného nadání podpůrných opatření podle individuálních vzdělávacích potřeb žáků v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory.
4.1 Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení PLPP a IVP nadaného a mimořádně nadaného žáka.
Pro tvorbu, realizaci a vyhodnocení PLPP a IVP nadaného a mimořádně nadaného žáka platí obdobná pravidla jako pro tvorbu PLPP a IVP žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Individuální vzdělávací plán (IVP) mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, a školským poradenským zařízením. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel se zákonnými zástupci mimořádně nadaného žáka. Při sestavování IVP vychází z obsahu IVP stanoveného v § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Práce na sestavení IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může též obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován i pro kratší období než je školní rok. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku.
Třídní učitel zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn.
- Zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky nadané a mimořádně nadané
Činnost výchovného poradce a metodika prevence vykonává ředitelka školy. Škola spolupracuje s PPP v České Lípě a Liberci, s SPC v Liberci.