ČJ - 5. ročník
Vyučovací předmět:
|
|
Období – ročník:
|
2. období - 5. ročník
|
Počet hodin:
|
6+1
|
Očekávané výstupy předmětu, jichž je dosahováno především v jiném postupném ročníku (ČJ 5. ročník)
Na konci 2. období základního vzdělávání žák:
KOMUNIKAČNÍ A SLOHOVÁ VÝCHOVA
1. čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
2. rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
3. posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
4. reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
5. vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
6. rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
7. volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
8. rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
9. píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
10. sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti
JAZYKOVÁ VÝCHOVA
11. porovnává významy slov, zvláště stejného nebo podobného významu
12. rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
13. určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu
14. rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
15. vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
16. odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
17. užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
18. píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách
19. zvládá základní příklady syntaktického pravopisu
LITERÁRNÍ VÝCHOVA
20. vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
21. volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
22. rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
23. při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
Vzdělávání v předmětu v 5. ročníkusměřuje k:
Komunikační a slohová výchova
· čtení s porozuměním
· rozlišuje a zaznamenává podstatné informace
· reprodukuje sdělení a pamatuje si podstatná fakta
· vytváří osnovu a na jejím základě krátký mluvený i písemný projev
· volí náležitou intonaci i spisovnou výslovnost podle komunikační situace
· správně píše jednoduché komunikační žánry
Jazyková výchova
· rozšiřování slovní zásoby
· stavba slova
· základní orientace v lexikálním, syntaktickém i morfologickém pravopise
· využívání správných tvarů slov v mluveném i písemném projevu
· využívání jednoduchých vět i souvětí ke komunikaci
Literární výchova
· poslechu literárních textů
· zážitkovému čtení a naslouchání
· tvořivým činnostem s literárním textem
· poznávání základních literárních pojmů
Očekávané výstupy
|
Učivo
|
Průřezové téma
|
|
OVO 1: čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
|
OVO: čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas
DV: stále zdokonaluje techniku čtení
DV: pozná orientační prvky v textu
DV: snaží se číst s přednesem
DV: dodržuje hygienické návyky
při čtení |
Praktické čtení
- pozorné, plynulé přiměřeně rychlé, uvědomělé hlasité čtení, tiché čtení – pozorné čtení
Zdokonalování techniky čtení
Znalost orientačních prvků v textu
Porozumění čteným textům
Čtení s přednesem
Hygienické návyky při čtení
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání: cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění, dovednosti pro učení a studium
|
OVO 2: rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
|
OVO: rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává
DV: využívá slovníky a encyklopedie
|
Věcné čtení
- čtení jako zdroj informací čtení vyhledávací – rozlišení podstatných a okrajových informací záznam podstatných informací
Využívání slovníků a encyklopedií
|
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: hodnotící prvky, výběr slov a záběrů, identifikace základních orientačních prvků v textu
|
OVO 3: posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
|
DV: posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení
|
Praktické naslouchání
- ohleduplné, zdvořilé, vyjadřující kontakt s partnerem
Věcné naslouchání
- pozorné, soustředěné, s aktivní reakcí na mluvčího, posuzování úplnosti nebo neúplnosti jednoduchého sdělení
|
OSV 3 Seberegulace
a sebeorganizace: cvičení sebekontroly a sebeovládání OSV 7 Mezilidské vztahy: péče o dobré vztahy,empatie a pohled
na svět očima druhého |
OVO 4: reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
|
OVO: reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta
DV: zaznamená slyšený projev a reaguje na něj otázkami
DV: sděluje své dojmy z naslouchání
|
Zaznamenávání slyšeného projevu
Reakce otázkami
Zapamatování podstatných fakt
Reprodukce obsahu slyšeného projevu
Zážitkové naslouchání
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání:
cvičení dovednosti zapamatování, řešení problémů |
OVO 5: vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku
|
OVO: vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz
na záznamníku DV: dokáže ústně podat zprávu a oznámení, umí vypravovat
DV: dodržuje základní komunikační pravidla
|
Základní komunikační pravidla
- střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování
Komunikační žánry
- dialog, telefonický rozhovor, vzkaz na záznamníku, zpráva, oznámení, vypravování
|
OSV 4 Psychohygiena:
dovednosti pro pozitivní naladění mysli, hledání pomoci při potížích OSV 8 Komunikace: řeč těla, zvuků, slov, specifické komunikační dovednosti, dialog, komunikace v různých situacích, otevřená a pozitivní komunikace
|
OVO 6: rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
|
OVO: rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě
|
Reklamy
|
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení:
pěstování kritického přístupu
ke zpravodajství a reklamě, hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů) |
OVO 7: volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
|
OVO: volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru
|
Základy techniky mluveného projevu
- vyjadřování závislé
na komunikačním záměru Mimojazykové prostředky řeči
|
OSV 8 Komunikace: dovednosti
pro sdělování verbální i neverbální (technika řeči, výraz řeči, cvičení v neverbálním sdělování) |
OVO 8: rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
|
OVO:rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace
|
Vyjadřování závislé na komunikační situaci
Využívání spisovné a nespisovné výslovnosti
Zdvořilé vyjadřování
|
OSV 3 Seberegulace
a sebeorganizace: cvičení sebekontroly, sebeovládání, regulace vlastního jednání a prožívání MkV 1 Kulturní diferenciace: poznávání vlastního kulturního zakotvení
|
OVO 9: píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
|
OVO: píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry
DV: odliší popis od vyprávění
DV: pozná rozdíl mezi soukromým
a úředním dopisem DV: zdokonaluje techniku psaní
DV: dodržuje základní hygienické návyky při psaní
|
Upevňování techniky psaní
- dodržování základních hygienických návyků při psaní
Komunikační žánry
- zpráva, oznámení, dopis, popis, inzerát, tiskopisy – dotazník, dotazník, přihláška
|
OSV 7 Mezilidské vztahy: péče
o dobré vztahy OSV 8 Komunikace: specifické komunikační dovednosti
MV 2 Interpretace mediálního sdělení a reality: různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce
|
OVO 10: sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti
|
OVO: sestaví osnovu vyprávění
a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnost DV: účastní se na tvorbě třídního nebo školního časopisu
|
Vyprávění
Vytváření osnovy
Vytváření vlastního vyprávění s dodržováním časové posloupnosti
Třídní a školní časopis
|
MV 6 Tvorba mediálního sdělení: tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium
OSV 5 Kreativita: cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity
|
|
DV: dodržuje zásady spisovné výslovnosti
DV: využívá v mluvené řeči tempo, intonaci přízvuky
DV: správně vyslovuje běžná cizí slova
|
Zásady spisovné výslovnosti
Modulace souvislé řeči
- tempo, intonace, přízvuk
Výslovnost nejpoužívanějších cizích slov
|
OSV 3 Seberegulace
a sebeorganizace: cvičení sebekontroly a sebeovládání OSV 8 Komunikace: dovednosti
pro sdělování – technika řeči |
OVO 11: porovnává významy slov, zvláště stejného nebo podobného významu
|
OVO: porovnává významy slov, zvláště stejného nebo podobného významu
|
Slova jednovýznamová a mnohovýznamová, antonyma, synonyma, homonyma
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání:
cvičení dovedností zapamatování |
OVO 12: rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
|
DV: rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou a koncovku
|
Stavba slova
- kořen, předpona, přípona, koncovka, slova příbuzná
Dělení slov na konci řádku
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání:
řešení problémů, dovednosti pro učení |
OVO 13: určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech
ve svém mluveném projevu |
OVO: určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech
ve svém mluveném projevu DV: určuje mluvnické kategorie podstatných jmen
DV: rozlišuje přídavná jména tvrdá a měkká
DV: určuje mluvnické kategorie sloves
DV: pozná zvratné sloveso
DV: rozliší slovesné tvary
|
Slovní druhy ohebné i neohebné
Podstatná jména
- mluvnické kategorie – pád, číslo, rod vzor
Přídavná jména
- rozlišení přídavných jmen tvrdých
a měkkých Slovesa
- mluvnické kategorie – osoba, číslo, způsob (oznamovací, rozkazovací), čas
Poznávání zvratných sloves
Jednoduché a složené slovesné tvary
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání:
řešení problémů, dovednosti pro učení OSV 8 Komunikace: komunikační dovednosti
|
OVO 14: rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
|
OVO: rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary
|
Slova spisovná a nespisovná
|
MV 6 Tvorba mediálního sdělení:
uplatnění a výběr výrazových prostředků pro tvorbu věcně správných sdělení
|
OVO 15: vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
|
OVO: vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty
|
Základní skladební dvojice
Podmět holý a rozvitý
Přísudek holý a rozvitý
Část podmětová a část přísudková v neúplných základních skladebních dvojicích
|
OSV 10 Řešení problémů
a rozhodovací dovednosti: zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětu
|
OVO 16: odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
|
OVO: odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí
|
Věta jednoduchá a souvětí
Změna jednoduché věty v souvětí
|
MV 6 Tvorba mediálního sdělení:
uplatnění a výběr výrazových prostředků pro tvorbu věcně správných sdělení
|
OVO 17: užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
|
OVO: užívá vhodných spojovacích výrazů, podle potřeby projevu je obměňuje
|
Spojky a spojovací výrazy
Vnímání spojek a, i, ani, nebo,že, protože, když
|
OSV 8 Komunikace: komunikační dovednosti
|
OVO 18: píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách
|
OVO: píše správně i/y ve slovech
po obojetných souhláskách DV: uvědomuje si psaní předpon s-, z-, vz-
DV: použije pravidlo pro psaní předložek z, s (2. a 7. pád)
DV: učí se správně psát zeměpisné názvy
DV: koncovky podstatných jmen píše podle vzorů
DV: koncovky přídavných jmen tvrdých a měkkých píše podle vzorů
DV: správně řeší pravopis u sloves v přítomném čase
DV: pracuje s Pravidly českého pravopisu
|
Lexikální pravopis
- vyjmenovaná slova a slova s nimi příbuzná v rozšířené slovní zásobě
- předpony s-, z-, vz – orientačně
- vlastní jména národností, států planet
Morfologický pravopis
- předložky s, z
- koncovky podstatných jmen podle vzorů
- pravopis sloves v přítomném čase
Pravidla českého pravopisu
|
OSV 1 Rozvoj schopností poznávání:
řešení problémů, cvičení dovedností zapamatování OSV 3 Seberegulace
a sebeorganizace: cvičení sebekontroly |
OVO 19: zvládá základní příklady syntaktického pravopisu
|
OVO: zvládá základní příklady syntaktického pravopisu
|
Syntaktický pravopis
- shoda přísudku s holým podmětem v jednoduchých případech
|
OSV 3 Seberegulace
a sebeorganizace: cvičení sebekontroly |
OVO 20: vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
|
OVO: vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
DV: získává vztah k literatuře a čte knihy podle svých zájmů
|
Pocity a prožitky při poslechu a četbě
Vyjadřování dojmů z četby a poslechu
Výchova k čtenářství
|
OSV 8 Komunikace: specifické komunikační dovednosti, otevřená a pozitivní komunikace
|
OVO 21: volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
|
OVO: volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
DV: přednáší vhodné literární texty
DV: Zpracuje a přednese literární referát
DV: účastní se dramatizací a přijímá role
DV: tvoří podle svých schopností vlastní texty a ilustrace
|
Volná reprodukce přečteného nebo slyšeného literárního textu
Přednes vhodných literárních textů
Literární referáty
Dramatizace: nácvik hříčky, scénky
Vlastní tvořivé psaní
Vlastní výtvarný doprovod
|
OSV 5 Kreativita: cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity, tvořivost v mezilidských vztazích
OSV 9 Kooperace a kompetice: rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládnutí soutěže a konkurence
MV 7 Práce v realizačním týmu: utváření týmu, význam věkových a sociálních skupin pro obohacení týmu, komunikace a spolupráce v týmu
|
OVO 22: rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
|
OVO: rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
|
Umělecké a neumělecké texty
|
MV 1 Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení: rozlišování zábavních prvků ve sdělení od informativních
|
OVO 23: při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
|
OVO: při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
DV: orientuje se v základních literárních druzích a žánrech
DV: zná časopisy pro děti a mládež
DV: orientuje se ve filmových
a televizních produkcích pro děti DV: vyhledává informace, navštěvuje knihovnu
|
Literární druhy
- poezie, próza, drama
Literární žánry
- báseň, pohádka, bajka, povídka, divadelní představení
- spisovatel, básník, herec, režisér
- verš, rým, přirovnání
Časopisy pro děti a mládež
Film a televize
Poznávání informačních zdrojů
|
MV 5 Fungování a vliv médií ve společnosti: vliv médií na kulturu (role filmu a televize v životě jednotlivce, rodiny a společnosti)
MkV 1 Kulturní diferenciace: poznávání vlastního kulturního zakotvení
|